Saya Tahu Bahawa Ibu Saya Akan Mengadakan Pesta Korporat Sebelum Bekerja, Selepas Itu Dia Akan Berhenti Menjadi Ibu Sehingga Akhir Musim Sejuk: Sebuah Cerita Tanpa Nama Tentang Bagaimana Menjadi Anak Seorang Ibu Yang Alkoholik

Saya Tahu Bahawa Ibu Saya Akan Mengadakan Pesta Korporat Sebelum Bekerja, Selepas Itu Dia Akan Berhenti Menjadi Ibu Sehingga Akhir Musim Sejuk: Sebuah Cerita Tanpa Nama Tentang Bagaimana Menjadi Anak Seorang Ibu Yang Alkoholik
Saya Tahu Bahawa Ibu Saya Akan Mengadakan Pesta Korporat Sebelum Bekerja, Selepas Itu Dia Akan Berhenti Menjadi Ibu Sehingga Akhir Musim Sejuk: Sebuah Cerita Tanpa Nama Tentang Bagaimana Menjadi Anak Seorang Ibu Yang Alkoholik

Video: Saya Tahu Bahawa Ibu Saya Akan Mengadakan Pesta Korporat Sebelum Bekerja, Selepas Itu Dia Akan Berhenti Menjadi Ibu Sehingga Akhir Musim Sejuk: Sebuah Cerita Tanpa Nama Tentang Bagaimana Menjadi Anak Seorang Ibu Yang Alkoholik

Video: Saya Tahu Bahawa Ibu Saya Akan Mengadakan Pesta Korporat Sebelum Bekerja, Selepas Itu Dia Akan Berhenti Menjadi Ibu Sehingga Akhir Musim Sejuk: Sebuah Cerita Tanpa Nama Tentang Bagaimana Menjadi Anak Seorang Ibu Yang Alkoholik
Video: PhD Student 4 Benua Berbagi Cerita 2023, Jun
Anonim

Hari ini adalah Hari Keselesaan Seluruh Rusia, yang ditubuhkan untuk memerangi ketagihan alkohol dan menyebarkan idea gaya hidup sihat. Pada kesempatan ini, kami menerbitkan kisah tanpa nama seorang wanita yang dibesarkan dengan seorang ibu yang alkohol. Dia menulis kepada kami tentang pengalamannya, dan juga menceritakan bagaimana dia berjaya tidak mewarisi ketagihan dan membawanya sekarang ke dalam keibuannya.

Image
Image

Ibu saya selalu bekerja keras. Dia benar-benar mengabdikan diri untuk bekerja, kemudian pulang dan segera mula melakukan sesuatu. Dia sama sekali tidak tahu bagaimana untuk beristirahat, dan seperti yang sering terjadi pada orang-orang seperti itu, dia kelelahan di ambang jalan. Apabila ini berlaku, dia minum dalam-dalam. Ibu saya seorang pemabuk selama saya ingat. Alkoholisme selalu menjadi kisah yang sukar bagi keluarga, sementara alkoholisme wanita lebih sukar. Ini adalah salah satu pengalaman traumatik untuk anak yang anda tidak mahu harapkan pada sesiapa, terutama anak-anak anda.

Terdapat banyak saat yang baik di masa kecil saya, tetapi semua yang muncul di kepala saya dalam saat-saat sukar adalah bau pangsapuri di mana mereka minum dengan panik selama sebulan.

Saya belajar awal untuk memasak makanan yang paling sederhana dan makanan siap untuk rakan-rakan saya di sekolah, yang memusingkan hidungnya daripadanya. Tidak, bukan kerana dia kekurangan makanan, ibu saya sering tidak dalam keadaan memasak. Minuman keras itu berlangsung selama tiga atau empat minggu, dan kemudian ibu saya kembali menjadi ibu biasa, yang segera pergi bekerja.

Secara semula jadi, tidak ada yang membincangkan semua ini dengan saya, orang dewasa berpura-pura bahawa tidak ada yang berlaku. Dan masa kecil saya berubah menjadi buaian, di mana selama-lamanya semuanya baik-baik saja, dan ketika saya berumur enam tahun, saya mencairkan vodka, menuangkan separuh ke dalam tandas, supaya ibu saya kurang minum alkohol.

Saya ingat bagaimana saya sangat takut dengan cuti. Ya, semua kanak-kanak menyukai Tahun Baru, dan saya tahu bahawa sebelum Tahun Baru, ibu akan mengadakan pesta korporat di tempat kerja, selepas itu dia akan berhenti menjadi ibu sehingga akhir musim sejuk. Sepanjang masa kecil saya yang saya ingat, saya tidak mempunyai satu Krismas keluarga biasa. Apa jenis kepercayaan kepada Santa Claus di sana.

Ini semua sangat menakutkan, dan dalam banyak cara telah mempengaruhi hidup saya. Saya mempunyai "hadiah" untuk mana-mana ahli psikologi: fobia, rasa bersalah, kemarahan, kegelisahan dan ketakutan bahawa pesta ibu seterusnya mungkin yang terakhir.

Sudah tentu, saya bekerja dengan semua ini, dan secara amnya berjaya, tetapi ketika saya menjadi ibu saya sendiri, ini menunjukkan semangat saya yang baru. Anda sendiri tahu bagaimana ia berlaku - bersama dengan kehidupan baru, banyak masalah masa kecil muncul dari anda, lemas oleh masa.

Sudah tentu, saya tidak mahu mengulangi senario ini untuk anak saya. Saya menjanjikan perkara ini kepada diri saya sendiri ketika saya masih sangat muda dan meneruskannya sepanjang hidup saya. Untuk sementara waktu, saya bahkan takut mempunyai anak, agar tidak menjadi ibu yang sama, tetapi kemudian saya menyedari bahawa walaupun kita mempunyai DNA yang serupa dan suara yang sangat serupa, kita adalah orang yang berbeza. Saya telah menerima pengalaman lalu dan melakukan segala-galanya untuk mengelakkan ketagihan. Setakat ini berjaya (selain dari obsesi dengan beruang bergetah, tetapi di sini, anda tahu).

Dalam praktik saya, saya melihat dua jenis anak-anak ibu yang mempunyai alkohol: ada yang membesar dan memperoleh ketagihan yang sama, yang lain menolak alkohol pada dasarnya. Saya melalui cara ketiga - saya boleh minum alkohol, saya suka wain dan bir yang baik, tetapi saya tidak pernah (tidak pernah!) Minum beberapa hari berturut-turut. Tidak pernah dalam hidup saya merasa lapar atau minum sendirian. Mungkin tidak ada yang salah dengan itu, tetapi saya tidak boleh. Di suatu tempat di sudut fikiran saya duduk seorang gadis kecil dengan mata dewasa yang tahu apa yang boleh menyebabkan ini.

Ketagihan alkohol ibu saya mempengaruhi ibu saya. Pertama, saya melakukan semua perkara agar anak saya dan saya mempunyai hubungan yang lebih erat, yang tidak berjaya dengan ibu saya. Sukar untuk mendengar nasihat (walaupun nasihat yang baik) dari orang yang meminum minyak wangi anda sendiri di depan mata anda.

Sukar untuk membuka diri kepada orang yang, atas permintaan seorang gadis kecil untuk tidak minum pada hari cuti, meyakinkan bahawa tidak ada yang buruk akan berlaku.

Kedua, saya ingin menjelaskan kepada anak semua perkara yang berlaku dalam keluarga, walaupun perkara itu tidak menyenangkan. Mendiamkan beberapa masalah hanya menyebabkan ketakutan, dan kemudian, dari masa ke masa, anak itu hanya menutup.

Ketiga, dengan contoh saya, saya menunjukkan kepada anak saya bahawa bersantai bukan hanya dengan meminum alkohol, dan ada sejuta cara untuk bersenang-senang tanpa perangsang. Sudah tentu, saya tidak membuat aksen, seperti "lihat, sayang, hari ini ayah saya dan saya tidak minum dan ini juga luar biasa", saya hanya hidup tanpa berlebihan.

Dan yang paling penting, saya tidak membiarkan diri saya bekerja sehingga saya kehilangan kesedaran tanpa rehat dan mengisi semula sumbernya. Kadang-kadang saya memaksa diri untuk menangguhkan segala-galanya dan tidak melakukan apa-apa.

Saya belajar menukar dan mengisi. Mungkin ada wanita yang sedang berlumba-lumba kuda dan anak untuk perkembangan, tetapi di depan mata saya ada contoh buruk mengenai perkara ini.

Ketagihan ibu adalah bahagian yang sukar dalam hidup saya, tetapi walaupun di sini perlu mencari kebaikan: Saya tahu dengan tepat jenis ibu bapa yang tidak saya mahukan. Pada masa muda saya marah padanya sejak kecil, sekarang saya memahami bahawa alkoholisme bukanlah tingkah laku sembrono, tetapi penyakit yang serius dan kompleks. Dan memarahi seseorang kerana penyakitnya tidak masuk akal dan tidak berperikemanusiaan.

Baca lebih lanjut mengenai topik ini

"Alkohol bukan keluarga": blogger Ilya Varlamov merakam video mengenai anak yatim sosial di Rusia

Majalah ibu bapa melakukan kajian: 78% ibu minum alkohol setiap minggu

"Tidak ada yang menyangka bahawa saya mempunyai masalah dengan alkohol": seorang ibu kepada dua anak - mengenai rasa bersalah dan rasa bersalah

Popular oleh topik