Sekolah Sangat Buruk: Ahli Psikologi Bercakap Mengenai Sikap Terhadap Bentuk Dan Didikan Anak-anak

Sekolah Sangat Buruk: Ahli Psikologi Bercakap Mengenai Sikap Terhadap Bentuk Dan Didikan Anak-anak
Sekolah Sangat Buruk: Ahli Psikologi Bercakap Mengenai Sikap Terhadap Bentuk Dan Didikan Anak-anak

Video: Sekolah Sangat Buruk: Ahli Psikologi Bercakap Mengenai Sikap Terhadap Bentuk Dan Didikan Anak-anak

Video: Sekolah Sangat Buruk: Ahli Psikologi Bercakap Mengenai Sikap Terhadap Bentuk Dan Didikan Anak-anak
Video: Dampak Psikologis Belajar di Rumah 2023, September
Anonim

Seorang guru Lyceum di Volgodonsk memotong kunci rambut muridnya kerana gaya rambut yang ceroboh. Ibu bapa, tidak berpuas hati dengan kaedah pedagogi guru, memutuskan untuk menghantar rayuan kolektif ke pejabat pendakwa.

Image
Image

Kepimpinan lyceum telah mengumumkan pemecatan guru dari kelas. Guru menulis surat peletakan jawatan atas kehendak bebasnya sendiri. Siapa yang betul dalam konflik ini? Apakah sikap terhadap pakaian seragam dan penampilan sekolah? Adakah terdapat tempat di sekolah untuk rambut yang dicelup, tatu dan hidung yang dicucuk? "360" bertanya kepada pakar mengenai perkara ini.

Anak

pakar psikologi perunding

dan ahli terapi Anfisa Sergeevna Kalistratova, wakil psikologi bukan tradisional, yang disebut

terapi gestalt, berkongsi sikapnya terhadap pakaian seragam sekolah, disiplin dan penampilan pelajar yang tidak rasmi.

Bentuk dan penampilan menjadi asas untuk disiplin, tetapi guru itu sendiri boleh melanggar disiplin dengan tindakannya. Anak-anak sangat sering melakukan protes, dan bukannya mendengarkan mereka dan mengetahui protes apa, reaksi guru itu ternyata

- kata Anfisa Kalistratova

Menurutnya, semua yang berlaku dilakukan "berdasarkan emosi." Dan perlu untuk memahami mengapa kanak-kanak itu disisir dengan cara ini dan bukan sebaliknya.

Adalah perlu untuk mendidik anak-anak secara sederhana, untuk memberi mereka perhatian yang layak, untuk dapat mendengarkan mereka. Dan tidak akan ada warna rambut tidak formal, pusar, telinga dan semua yang lain. Telah lama diketahui dalam psikologi bahawa orang yang menembusi bahagian tubuh yang berlainan, tidak mengira telinga, adalah apa yang diterima dalam budaya, dan tatu yang dibuat sesuai

entah bagaimana

pengaruh spontan, mereka adalah tanda infantilisme. Seseorang sebenarnya mencacatkan badannya. Walaupun, tentu saja, tatu pada masa ini adalah keseluruhan bentuk seni. Persoalannya mengapa semua ini dilakukan. Ini sering menimbulkan kekecewaan orang yang melakukannya. Katakan seorang kanak-kanak berumur 14 tahun dan menjelirkan lidahnya. Dan 10 tahun telah berlalu, dia berfikir - mengapa saya melakukannya? 20 tahun,

sesetengah

masa. Saya tidak fikir wanita tua dengan lidah yang dicucuk itu akan senang dengan dirinya sendiri. Sekurang-kurangnya ini adalah tanda kurang berkembang.

- Anfisa Kalistratova

Ahli psikologi itu mengadu tentang kekurangan pendidikan moden dan sikap tidak senang guru. Pada pendapatnya, kanak-kanak kurang mendapat perhatian.

Agar perkara ini tidak berlaku, anda hanya perlu berurusan dengan anak-anak. Dan apabila timbul persoalan, apakah gadis itu akan berambut biru atau warna biasa, apabila perlu untuk mengetahui, apa alasan mengapa dia memerlukan rambut biru seperti itu? Adakah mungkin

berbeza

untuk melakukannya, untuk tujuan apa ia dilakukan. Biarkan ini menjadi usaha untuk menarik perhatian, tetapi anda harus berusaha. Anda perlu mendengar apa yang mereka katakan, bagaimana. Tetapi anak-anak tidak didengarkan di sini, kanak-kanak diperlakukan seperti robot: belajar sembilan bulan dalam setahun, anda juga tidak mahu menyuarakan pelbagai perkara tidak menyenangkan yang lain.

- Kalistratova

Anfisa Sergeevna sendiri bukan penyokong pendidikan tradisional. Dia mempunyai sikap tersendiri terhadap proses mengajar anak-anak. Menurut ahli psikologi, sekolah hanya merosakkan kanak-kanak, dan anda perlu belajar dari jauh. Inilah yang dia lakukan dengan anak-anaknya sendiri.

Sistem itu sendiri membahayakan orang dewasa dan kanak-kanak. Ia perlu diubah

entah bagaimana

cara. Tidak ada pertumbuhan di sana. Tidak ada orang di sana yang mendidik seseorang untuk masa yang lama. Saya harap penyakit pendapat masyarakat kita akan berubah, sekolah itu baik. Saya rasa sekolah sangat teruk. Sudah tentu, bergantung kepada pengarah, anda perlu melihat setiap sekolah secara berasingan. Sebilangan besar daripadanya sangat berbahaya bagi kanak-kanak. Anak-anak saya tidak bersekolah. Anak saya baru sahaja masuk kelas lima secara eksperimen, berkata: "Tidak, terima kasih banyak, ibu, kerana anda telah segera melakukan ini untuk saya, saya tidak faham." Kini tidak timbul persoalan

- Anfisa Kalistratova

Guru Rusia yang terhormat, pengarah sekolah ibukota 1409, calon sains pedagogi dan wakil Moscow City Duma dari konvokesyen VI Irina Viktorovna Ilyicheva percaya bahawa kanak-kanak perlu difahami, menjalani kehidupan, minat dan memotivasi mereka. Dan semuanya akan baik-baik saja.

Disyorkan: